ZAJĘCIA STYMULUJĄCE ROZWÓJ I UŁATWIAJĄCE OSIĄGNIĘCIE DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ

Liczenie/zliczanie obiektów:
https://eduzabawy.com/karty_pracy/nauka-liczenia/
https://ztorbynauczycielki.pl/1913-2/
https://www.dla-dzieci.com.pl/lamiglowki/policz_ile.html
Puzzle matematyczne (ćwiczenie znajomości cyfr): https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/
https://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/liczby/index.html
https://ztorbynauczycielki.pl/jesienne-puzzle-liczbowe/http://www.earlylearningactivities.com/PDF/schoolnsp.pdf
http://www.preschoolactivities.us/category/printable-worksheets/number-worksheet/
Przyporządkowywanie ilości przedmiotów do liczb: https://eduzabawy.com/karty_pracy/matematyka-klamerkowa/
https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2020/02/policz-i-pokoloruj.pdf
https://ztorbynauczycielki.pl/matematyczne-zyrafy/
Odejmowanie, karty pracy:https://www.worksheetfun.com/category/grades/kindergarten/kindergarten-subtraction/
https://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/mattematyka/odejmowanie/index.html
Dodawanie na konkretach, karty pracy:

https://www.worksheetfun.com/category/math-worksheetfunmenu/addition/addition-1-digit/

https://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/mattematyka/dodawanie/index.htmlhttps://www.bajkidoczytania.pl/cwiczenia-z-dodawania-w-zakresie-0-10-do-drukuhttps://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/mattematyka/prosta-matematyka/index.htmhttps://ztorbynauczycielki.pl/zabawa-matematyczna-z-pilkami/

Rozpoznawanie kształtów:
https://www.papertraildesign.com/i-spy-game-printables/
https://www.preschoolplayandlearn.com/2d-shapes-playdough-mats/
https://ztorbynauczycielki.pl/figury-geometryczne-policz-i-zapisz/
http://www.earlylearningactivities.com/PDF/tbsm.pdfhttps://aussiechildcarenetwork.com.au/printables/shapes-worksheets/colouring-shapes/colouring-circles
Szeregowanie wg rozmiaru:

 https://eduzabawy.com/karty_pracy/uszereguj/
Materiały pochodzą ze stron:

https://www.bajkidoczytania.pl/
https://ztorbynauczycielki.pl/
https://viewsfromastepstool.com/
https://eduzabawy.com/
http://www.supercoloring.com/
https://wczesnoszkolni.pl/
http://pomyslowesmyki.blogspot.com/
http://www.kreatywniewdomu.pl/
https://www.dla-dzieci.com.pl/
https://www.kidipage.com/pl/index.html
https://www.worksheetfun.com/
https://www.papertraildesign.com/
https://www.andnextcomesl.com/
http://mamonudzimisie.blogspot.com/?m=1
https://www.123homeschool4me.com/

ZABAWY MANIPULACYJNE


Manus to z łaciny dłoń, a pojęcie manipulacji dotyczy pracy rękami, a, według niektórych, samymi dłońmi. W każdym razie nie da się oddzielić dłoni od rąk, gdyż przy poruszaniu dłońmi ręce także poruszają się lub są zwyczajnie konieczne. Manipulacja to ręczne wykonywanie precyzyjnych czynności. Według Groosa zaliczymy je do eksperymentowania zabawowego, a dokładniej do aktywności ludycznej narządów czuciowych np. dotyku, smaku, słuchu, wzroku. Charlotte Bühler zaklasyfikowała by je do zabaw konstrukcyjnych, które właśnie wymagają używania rąk, a zwłaszcza dłoni. Jeśli by porównać ją z podziałem Groosa, to Bühler wyróżniła także kategorię zabaw funkcjonalnych, gdzie umieściła między innymi budowanie, pisanie, rysowanie, układanie najróżniejszych układanek, które właśnie wymagają wykorzystanie rąk, dłoni.  Piaget natomiast zaliczyłby zabawy manipulacyjne do zabaw doskonalących, które odpowiadają senso-motorycznemu poziomowi rozwoju inteligencji. Manus to z łaciny dłoń, a pojęcie manipulacji dotyczy pracy rękami, a, według niektórych, samymi dłońmi. W każdym razie nie da się oddzielić dłoni od rąk, gdyż przy poruszaniu dłońmi ręce także poruszają się lub są zwyczajnie konieczne. Manipulacja to ręczne wykonywanie precyzyjnych czynności. Według Groosa zaliczymy je do eksperymentowania zabawowego, a dokładniej do aktywności ludycznej narządów czuciowych np. dotyku, smaku, słuchu, wzroku.

Ciąg dalszy artykułu znajdą Państwo tutaj

Źródło:
https://educarium.pl/artykuly/wspieranie-rozwoju-dziecka/zabawy-manipulacyjne

Zapraszamy do zabawy!

Kupony na Dzień Dziecka należy wydrukować i wyciąć, przekazać dziecku/dzieciom, aby wylosowało swój kupon. Można również zrobić samodzielnie kupony.
Karteczki można wrzucić na przykład do „magicznego pudełeczka” z którego dziecko może sobie je wylosować.
Ostatni kuponik można wypełnić samodzielnie według własnego pomysłu. + gwarancja uśmiechuŻyczymy udanej zabawy!


źródło: fb/ SMILE – pozytywna terapia

Kupony są tutaj

ZAJĘCIA STYMULUJĄCE ROZWÓJ I UŁATWIAJĄCE OSIĄGNIĘCIE DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ

Nauka czytania:

Pomoce i pomysły do wspólnej zabawy i gry znajdziemy na stronach:

https://www.bajkidoczytania.pl/

https://ztorbynauczycielki.pl/

http://pomyslowesmyki.blogspot.com/

http://www.kreatywniewdomu.pl/

Znajomość liter:

https://ztorbynauczycielki.pl/635-2/https://www.bajkidoczytania.pl/nauka-pisania-literek-szablony-do-wydruku

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2019/06/TRUSKAWKOWE-MEMORY.pdf

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2019/05/R%C3%93%C5%BBNICE.pdf

https://ztorbynauczycielki.pl/a-b-c-czyli-zabawy-z-literkami-2/

Zabawy sylabami:                                                                    http://pomyslowesmyki.blogspot.com/2017/03/sylabowe-tabelki-czytamy-proste-wyrazy.htmlhttp://www.kreatywniewdomu.pl/2015/11/rebusy-sylabowe.html

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/02/BRAKUJ%C4%84C-SYLABY-1.pdf

http://www.kreatywniewdomu.pl/2015/07/sylabowanie-z-b.html

http://pomyslowesmyki.blogspot.com/2017/04/ukadanki-sylabowe.html   http://www.kreatywniewdomu.pl/2016/10/nauka-czytania-przez-zabawe.html

Stres – jak sobie z nim radzić?

Egzaminy ósmoklasistów budzą dużo emocji, często pojawia się też stres. Młodzież zadaje sobie pytania: ” Czy mi się uda dobrze napisać?”, ” A co jeśli będzie trudny egzamin i nie dostanę się do wymarzonej szkoły?”. „Jak to zapamiętać tak wiele zadań i treści?”.Stres to uczucie napięcia w mięśniach, trudności z koncentracją oraz silne emocje. Aby pomóc uczniom klas ósmych powstały karty pracy w formie informatora, które zawierają wskazówki jak rozpoznać stres oraz jak sobie z nim radzić, a także krótkie ćwiczenia na zwiększenie samoświadomości uczniów (w załączniku).
źródło: https://czytam-czuje.blogspot.com/

SPOSOBY NA WIRUSA DLA MŁODSZYCH DZIECI

Zapraszamy do pobrania kart pracy ” Sposoby na wirusa dla młodszych dzieci”. Karty są skierowane dla dzieci w wieku przedszkolnym do wypełniania razem z ich rodzicami, wychowawcami i specjalistami. Niektóre sprawdzą się też u starszych dzieci – uczniów klas I – III.
Karty Pracy (10) zawierają zadania i plansze, które mogą pomóc dziecku z poradzeniem sobie w obecnej sytuacji oraz pełnią też rolę psychoedukacyjną – zawierają informacje dotyczące przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa w przedszkolu. Zestaw zawiera na końcu grę podsumowującą zawarte informacje (w załączniku)
źródło: https://czytam-czuje.blogspot.com/

MOJE DZIECKO SIĘ JĄKA. CO ROBIĆ?

Rodzicu, skoro zadajesz sobie takie pytanie w mowie twojego dziecka pojawiły się pewnie niepokojące cię objawy, takie jak:

  • Powtarzanie głosek (b-b-balon), sylab (ba-ba-balon), słów (balon-balon poleciał), części zdań (balon poleciał- balon poleciał do góry).
  • Przeciąganie głosek lub trudność w ich wydobyciu z siebie.
  • Blokowanie się na poszczególnych dźwiękach mowy, którym towarzyszy widoczny wysiłek
    na twarzy.
  • Dłuższe przerwy w czasie mówienia.

Objawy te sugerują, że twoje dziecko jąka się, jednak w każdym przypadku warto skonsultować się z logopedą i potwierdzić swoje obawy. Po diagnozie terapeuta będzie mógł udzielić instruktażu i w razie potrzeby skierować dziecko na terapię logopedyczną.
Jąkanie jest zaburzeniem, którego powodem jest wiele czynników, w tym genetyczne, lingwistyczne (związane z nabywaniem mowy i języka), psychologiczne, a także środowiskowe. Rodzice nie powinni się obwiniać za jąkanie się dziecka. To nie wasza wina! Natomiast to wy możecie pomóc waszemu dziecku upłynnić jego mowę! Jak to zrobić? Warto zacząć od wprowadzenia kilku zasad w życiu codziennym, które na pewno wesprą dziecko, pomogą mu zbudować swoją pozytywną samoocenę
i zniwelują możliwe napięcia. Oto kilka ważnych punktów, które rodzic powinien zapamiętać, aby skutecznie wspierać swoje dziecko w dążeniu do uzyskania płynniejszej mowy:

  • Powinniśmy akceptować dziecko w stu procentach, bez względu na jego trudności. Chwalić je za postępy, doceniać i nie okazywać mu naszych niepokojów i obaw. Jeżeli zaczniemy traktować jąkanie, jako coś najgorszego, stygmatyzującego, czego rodzic się wstydzi, dziecko to wyczuje i samo będzie czuło się gorsze. Nie pozwólmy na to, budujmy w dziecku prawidłową samoocenę.
  • Nie zalewajmy dziecka pytaniami, szczególnie otwartymi, których często zadajemy tak dużo i w takim tempie, że dziecko nie jest w stanie na nie wszystkie odpowiedzieć, a co dopiero je zapamiętać. Starajmy się mniej pytać, a więcej komentować, dopowiadać.
  • Dawajmy dziecku czas na wypowiedź. Czekajmy na każdy komunikat i pozwólmy, aby dziecko wypowiedziało go od początku do końca. Nie przerywajmy, nie okazujmy zniecierpliwienia, ponieważ to buduje tylko dodatkowe napięcie i stresuje dziecko, a to nie jest nam potrzebne.
  • Bawiąc się z dzieckiem nie bądźmy „królem” zabawy. Pozwólmy dziecku, aby to ono kierowało tym, co się dzieje, aby wprowadzało swoje zasady, a nawet pokazywało nam jak mamy się
    z nim bawić.
  • Czasami zrezygnujmy z ciągłego pośpiechu życia codziennego i nie wywierajmy presji na dziecko, pozwólmy mu na wykorzystanie większej ilości czasu na zrobienie jakiejś rzeczy. Nie budujmy niepotrzebnego napięcia.
  • Jeżeli dziecko popełnia błędy w swoich wypowiedziach, nie poprawiajmy ich karcąco, ale powtarzajmy wypowiedzi w sposób poprawny, po wypowiedzi dziecka, w formie komentarza, np. „Chciałeś powiedzieć, że bardzo podobało ci się na dzisiejszej wycieczce”. Nie zapominajmy także o wzmacnianiu wszystkich pozytywnych cech mowy dziecka, nie bójmy się chwalić!
  • Nie używajmy mówiąc do dziecka trudnych czy specjalistycznych słów. Starajmy się mówić językiem prostym, zrozumiałym dla dziecka.
  • Mówmy w tempie odpowiednim dla dziecka, tak żeby miało szansę za nami nadążyć. Przestrzegajmy też naprzemienności w dialogu, tak żeby każdy miał czas na swoją wypowiedź i mógł uczestniczyć w rozmowie.
  • Okazujmy dziecku zainteresowanie i słuchajmy tego, co mówi i nie karzmy za każdy błąd. Jeżeli dziecko będzie miało w tobie wsparcie i partnera rozmowy chętniej będzie prowadziło z tobą dialog.
  • Nie oczekuj od dziecka rzeczy niemożliwych, doceniaj jego wysiłki i wzmacniaj efekty jego pracy.
  • Nie traktuj jąkania jako tematu tabu. Spraw by dziecko wiedziało, że może o swoim problemie z tobą porozmawiać, a ty je wesprzesz, będziesz akceptować mimo trudności i pomożesz mu z nim walczyć.

Co warto przeczytać, żeby dowiedzieć się więcej o jąkaniu?

  1. De Geus E., Czasami po prostu się jąkam. (2013). Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne.
  2. Scott L., Guitar C., Jak mówić w szkole o jąkaniu? Podręcznik dla nauczycieli i logopedów. (2012). Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne.
  3. Tarkowski Z., Jąkanie. Księga pytań i odpowiedzi. (2010). Gdańsk: Harmonia.
  4. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce. (1997). Warszawa: WSiP.
  5. Węsierska K. i Jeziorczak B., Czy moje dziecko się jąka? (2011). Katowice: Centrum logopedyczne.

Zdjęcie: Kelly Sikkema on Unsplash