Według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. WHO) autyzm występuje w naszym kraju u 1 na 100 osób. W USA już 1 na 54 dzieci ma autyzm.

     To oznacza, że w Polsce żyje 400 tysięcy osób z autyzmem. Ale tu liczby się nie kończą, bo oprócz osób ze spektrum są jeszcze ich rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że tych, których autyzm dotyczy,może być nawet 3 mln.
Mimo trudnej sytuacji epidemicznej Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Koluszkach również w tym roku dołącza do Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Chcemy podnosić świadomość społeczeństwa i jego akceptację osób ze spektrum.
Dzisiaj Wszyscy dołączmy do akcji „Polska na niebiesko”.

Filmy na temat autyzmu:

  1. Najlepsze porady dla Nauczycieli dzieci z autyzmem od dzieci
    https://www.youtube.com/watch?v=f9pOWrf01lo
  2. Amazing things happen (wprowadzenie do tematyki autyzmu)
    https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg
  3. Dziesięć rzeczy, które każde dziecko z autyzmem chciałoby abyś o nim wiedział
    https://www.youtube.com/watch?v=g2DmGatxb6A
  4. Autyzm w 51 sekund
    https://www.youtube.com/watch?v=ycCN3qTYVyo&feature=youtu.be
  5. Usłysz mój świat
    https://ne-np.facebook.com/beautifulother/videos/4-us%C5%82ysz-m%C3%B3j-%C5%9Bwiat/1708506119404862/
  6. Autyzm wprowadza zmysły w błąd
    https://www.youtube.com/watch?v=oMckntTDBRg
  7. PUK, PUK. Pytaj, usłysz, korzystaj
    https://www.youtube.com/watch?v=_Kqk1qmGTvQhttps://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw

Tutaj do pobrania kolorowanka z okazji Dnia Autyzmu.

Rozwój ruchowy dziecka od urodzenia do 1 roku życia

Rozwój ruchowy dziecka jest procesem bardzo indywidualnym i  złożonym, zależnym od wielu czynników genetycznych, środowiskowych, własnej aktywności dziecka  oraz czynnika wychowawczego.

NIE WOLNO oczekiwać, że każde dziecko będzie osiągało konkretne umiejętności w takim samym czasie, co jego rówieśnicy. W pielęgnowaniu dziecka ważne jest odpowiadanie na jego indywidualne potrzeby. Chodzi o mądre i rozważne proponowanie tego, co dla dziecka dobre, o szanowanie jego sprzeciwu i próbę zrozumienia, czego  w danym momencie potrzebuje i na co jest gotowe.  Łatwiej wspierać dziecko w rozwoju, jeśli mamy świadomość, że jest ono niepowtarzalna i najmocniej kochaną wersją siebie.

Więcej informacji znajdziecie Państwo w poradnikach:
Od 0 do 3 miesiąca życia – do pobrania tutaj
ABC rozwoju w drugim półroczu życia – do pobrania tutaj

Niemowlak u logopedy

W przypadku małych dzieci warto skonsultować się z logopedą, gdy:

  • noworodek lub niemowlak ma problemy ze ssaniem piersi,
  • u dziecka występuje nadmierne ślinienie się,
  • maluch ma stale otwarte usta lub ciągle wysunięty język,
  • pojawiają się problemy z rozszerzaniem diety, gryzieniem, żuciem lub połykaniem,
  • występuje stała tendencja do dławienia się i silny odruch wymiotny,
  • dziecko ma krótkie wędzidełko podjęzykowe, lub wargowe, którego przejawem mogą być problemy z przystawieniem do piersi czy nieefektywne ssanie,
  • u niemowlęcia nie pojawia się gaworzenie, nie prowadzi ono z dorosłym „dialogu” naśladując sylaby otwarte, nie pojawia się u niego gaworzenie samonaśladowcze i dziecko nie wypowiada ciągów sylabowych,
  • gdy wyraźnie przedłuża się głużenie i staje się ono głośniejsze niż wcześniej,
  • niemowlak nie reaguje na bodźce słuchowe lub wzrokowe,
  • maluszek nie skupia wzroku na twarzy mamy lub taty i nie reaguje adekwatnie na ich mimikę,
  • u dziewięciomiesięcznego dziecka nie pojawia się gest wskazywania palcem,
  • dziecko mające rok nie wypowiada kilku prostych wyrazów zbudowanych z sylab otwartych, świadomie i intencjonalnie nie używa słów „mama”, „tata” oraz kilku wyrażeń dźwiękonaśladowczych lub nie rozumie prostych pleceń popartych gestem,
  • roczny malec nie potrafi pić z otwartego kubka, nie potrafi jeść pokarmów łyżeczką  oraz unika pokarmów o stałej konsystencji,
  • dziecko nie próbuje komunikować się z otoczeniem, nie jest zainteresowane kontaktem, nie rozumie innych osób stosownie do wieku lub nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.

BADANIE LOGOPEDYCZNE  MAŁEGO DZIECKA OBEJMUJE:

  • wywiad z rodzicem lub opiekunem dziecka dotyczący przebiegu ciąży, okresu okołoporodowego i postnatalnego, przebiegu rozwoju funkcji pokarmowych, środowiska rodzinnego dziecka, chorób, farmakoterapii itp.
  • ocenę budowy anatomicznej w obrębie twarzy i jamy ustnej,
  • ocenę napięcia mięśniowego,
  • ocenę odruchów ze strefy ustno-twarzowej,
  • ocenę sposobu pobierania pokarmu oraz koordynację ssania, połykania i oddychania,
  • ocenę sposobu oddychania,
  • ocenę wrażliwości twarzy na dotyk,
  • ocenę reakcji na bodźce słuchowe i wzrokowe,
  • ocenę rozwoju funkcji przedjęzykowych, noworodkowego naśladownictwa oralnego, głużenia i gaworzenia,
  • ocenę sposobu karmienia piersią i oddychania przez nos,
  • ocenę pozycji spoczynkowej układu oralnego,
  • ocenę rozwoju funkcji pokarmowych z (pobierania pokarmu z łyżeczki, picia z otwartego kubka).

Nie każde niemowlę powinno być konsultowane przez logopedę, jednak specjalista oceni poziom  rozwoju funkcji pokarmowych i językowych, a w przypadku ewentualnych problemów zaleci odpowiednią stymulację. Odpowiednio wcześnie rozpoczęta terapia, pozwoli na uniknięcie utrwalania patologicznych wzorców i pozwoli na harmonijny rozwój funkcji malucha.

Photo by Filip Mroz on Unsplash

Stres – poradnik dla rodziców małych dzieci

Większość rodziców czerpie ogromną satysfakcję z wychowywania swoich dzieci, lecz jednocześnie postrzega to zadanie jako niezwykle trudne. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy rodzice muszą sobie radzić z dodatkowymi trudnościami, takimi jak brak pieniędzy, złe warunki mieszkaniowe, długotrwałe bezrobocie czy też problemy małżeńskie. Dorośli, którzy pod wpływem własnych doświadczeń odczuwają gniew i lęk, mogą gorzej radzić sobie z kłopotami wychowawczymi. Zdarza się, że te czynniki stresowe przekraczają granice wytrzymałości rodziców i popychają ich do zachowań, które narażają ich dzieci na cierpienie. Ta broszura pomoże rodzicom rozpoznać źródła stresu, który może im przeszkadzać w dobrym rodzicielstwie. Znajdują się w niej wskazówki, w jaki sposób radzić sobie z trudnościami. Poradnik pomoże także rodzicom lepiej zrozumieć uczucia dzieci. 

Poradnik dostępny tutaj

Źródło: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę